...just my 2 cents on popular culture

...just my 2 cents on popular culture

duminică, 9 octombrie 2011

ARTMANIA 2011 - CRONICA TARZIE


Artmania 2011, cea de-a sasea editie a festivalului Artmania ( si cea de-a sasea la care particip) s-a desfasurat si in acest an la mijlocul lunii august ( dupa ce primele editii s-au desfasurat in iunie, respectiv iulie), avand ca locatie principala si-n acest an Piata Mare din Sibiu.
Am fost printre cei 93 de metalheads (dupa spusele domnitelor de la punctul de informare Artmania) care si-au luat abonamente la Artmania 2011 inca din ianuarie , imediat ce aparusera, fiind singurul festival la care particip obligatoriu in fiecare an, zona Sibiului fiind una din preferatele mele ca destinatie de concediu sau mini vacanta.
Dar sa trecem la fondul problemei:

         LACRIMAS PROFUNDERE:Cand am aflat ca L.P. figureaza pe afisul festivalului, m-au apucat nostalgiile.Din pacate acum e doar  o copie palida a unor giganti ai genului gothic.Daca ne gandim la faptul ca cu doar un an in urma pe aceeasi scena urcasera Sisters of mercy iar in primul an a fost headliner HIM .Cand vorbeam de nostalgii ma refeream la timpurile cand trupetii prestau un death-doom mai mult decat onorabil, dar deh, se schimbase moda intre timp, daca trupelor de doom-death li s-a spus ani de zile ca ele ar canta gothic, unele chiar s-au apucat sa cante gothic rock (goth).Iata un exemplu al prestatiei L.P. din acea perioada, condimentat foarte inspirat ,zic eu, cu secvente din filmul Immortel :

HELLOWEEN:Cu un setlist bazat mai mult pe Keeper …I si II  plus doua piese de pe ultima aparitie discografica, Helloween au facut spectacol. Categoric capul de afis al festivalului, prestatia nemtilor a fost brici, avand in Andy Derris un frontman de mare clasa, care a facut cu publicul ce a vrut.Nu au reprezentat o surpriza pentru mine chiar daca nu cunosteam bine decat Keeperele + Master of the rings (primul meu Helloween, album  ascultat pana la epuizare pe vremea casetelor “originale” poloneze  la moda in vestul tarii pe vremea dinaintea aparitiei Legii 8/96) si evident Are you metal.Adrenalina la maxim, am ragusit din nou dupa acest concert iar grumazul ar fi vrut si el sa intre in greva de la atata balanganit.N-am topait atata de la Dark Tranquillity - tot la Sibiu.

  SETLIST :
- Intro
- Are you Metal?
- Eagle Fly Free
- March of time
- Where the sinners go
- I’m alive
- If  I could fly
- Keeper of the seven keys/The king for a 1000 years/ halloween -medley
- Future world
- Dr.Stein
- I want out  -Bis.

TARJA:Un concert corect,  soprana demonstrandu-si calitatile vocale pe fiecare piesa in parte.Si totusi nimic paranormal, nimic care sa ne faca sa nu mai regretam perioada Nightwish.Material original plus doua piese Nightwish si alte coveruri.Surpriza placuta a constituit-o prezenta tobosarului Mike Terrana, de departe cel mai experimentat muzician din lineup-ul prezentat. La inceput m-a mirat pozitionarea atipica a bateriei  pe scena (lateral stanga in loc de central cum se obisnuieste), dar apoi am priceput ca acest lucru avea legatura cu prezenta mult titratului tobosar pe scena (pentru a fi pus mai bine “in valoare”).Mi se pare ca persista inca o nostalgie dupa perioada Nightwish, vrand-nevrand tot restul carierei se va lovi de fantoma Nightwish, comparatiile cu acea perioada fiind inevitabile, atat in orizontul de asteptare al fanilor cat si al ei personal ca si artist. Se poate remarca o anumita nehotarare stilistica, chiar daca ultimul album ofera o surpriza placuta urechii oricarui rocker amator de sonoritati metal-simfonice. 

REPUBLICA:Un amestec de britpop-electro-punk , si care desi s-au nimerit ca nuca in perete cu restul lineup-ului festului, s-au achitat zic eu onorabil de sarcinile si indatoririle din fisa postului. Drop Dead Gorgeous , Ready to go si un cover Genesis mi-au ramas in minte.

 

           SONATA ARCTICA:Spre  rusinea mea (sau nu!) tot ce cunosteam de la Sonata Arctica erau cateva piese mai in forta de pe ultimul album The Days of Grays, respectiv Flag in the ground, Deathaura & more.Poate din cauza oboselii si a altor factori care nu-si au locul a fi explicati aici, n-am percutat din prima la sonoritatile finlandezilor, insa incet incet m-a prins, marturisind ca n-a fost deloc o ora pierduta in zadar.Pozitionarea a fost relativ strategica, exact in fata mixerului si din cand in cand mai trageam cu ochiul sa vad ce fac cei doi suomi people de la butoane.Si faceau a dracului de bine ce faceau….Poate sunt eu mai sucit, dar am momente cand mi se pare ca vocea nu pusca de fel cu sonoritatile power ale trupetilor.Din fericire nu ma tine mult senzatia asta.N-am putut sa nu remarc cele cateva fanisoare S.A. la varsta critica (12-15) cocotate pe gardul fantanii din  Piata Mare si chiuind de mama focului.(O mica paranteza :asa cum remarca si o cronica de pe Metalfan a fost plin de tricouri Iron Maiden, semn ca poporul metalist de o anumita varsta sensibil marcata de pubertate s-a mai copt -paradoxal!- in materie de gusturi fata de acum 2-3-4 ani cand nu mai incapeai de atatea tricouri cu Manson si C.o.Filth.Orice s-ar zice , prefer o piata plina de fanisoare Sonata Arctica ori alte cele decat  cu mansoni si filtzi.Mi se par mai sincere si mai putin “toxice” decat poserii evil wanna be .Si o mult mai buna baza de plecare in ascultatul muzichiilor la varste mai fragede.A se remarca faptul ca m-am abtinut a folosi apelativul de “pokemoni” pentru categoriile sus amintite).Revenind la trupeti, pana la urma s-a dovedit a fi un concert reusit, vocalul a dovedit ca stie destul de bine ce face (atunci cand canta, nu si atunci cand vorbeste - asta si dupa propria marturisire), poporul spectator percutand foarte bine la muzica finlandezilor.

LACUNA COIL:Ziceam undeva mai sus de nostalgiile personale dupa perioada de sfarsit a anilor ’90 (musical vorbind).Ei bine, si in cazul Lacuna Coil se aplica acelasi algoritm, albumul lor de debut In a Reverie-1999  fiind la vremea respectiva unul dintre preferatele mele pe zona gothic metal.Din pacate  am probleme  majore cu influentele nu metal aparute in ultimii ani in muzica trupei.Per total  o prestatie profi, cu carlig la public , vinovata principala pentru asta fiind Cristina Scabbia intr-o forma de zile mari.Foarte reusit coverul dupa  Enjoy the Silence, insa as fi asteptat si un  To Myself I Turned….Ca o chestie pur personala, nici odata n-am putut sa-l support pe mascariciul ala ce-si zice vocal la L.C.
Una peste alta, a fost o editie reusita dupa parerea mea, cu toate ca am auzit destule voci care se plangeau c-a fost prea "subtire" distributia fata de alti ani.Poate c-a fost editia cea mai "non doom" de pana acum insa ma declar multumit per ansamblu.La concertele desfasurate in spatiul din Dumbrava n-am reusit sa ajung datorita distantei prea mari si a programului incarcat iar pe cele din Piata Mica le-am ratat la mustata, singurul vinovat fiind doar Brukenthalul...Nu pot sa nu salut initiativa municipalitatii de-a  facilita cu ocazia festivalului accesul participantilor la vizitarea principalelor obiective culturale ale Sibiului si nu numai, impreuna cu alte manifestari care se desfasoara in paralel cu festivalul.
           Nota:Am folosit pentru ilustrare  filmari pescuite de pe Youtube care surprind modul de desfasurarea al ostilitatilor chiar de la fata locului. 

           Pe aceeasi tema:  ARTMANIA 2011 
                                             CONCERTE 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu